Śledzenie przesyłek kurierskich. Czy warto udostępniać odbiorcy link do śledzenia?

Sprzedaż przez Internet to codzienność wielu osób. Swoje produkty przez Internet oferuje wiele firm, także osoby prywatne chętnie sprzedają w sieci rzeczy im zbędne. Sprzedaż prawie zawsze wiąże się z koniecznością wysłania do klienta paczki z produktem. Jeśli paczka jest wysyłana do paczkomatu, klient otrzymuje pełne powiadomienia i link do śledzenia paczki. Przy wysyłce kurierem, nie zawsze tak jest. To po stronie nadawcy leży decyzja, czy udostępnić adresatowi numer paczki, by mógł ją śledzić na stronie śledzenie przesyłek kurierskich. Czy taki numer warto udostępniać? Czy klient powinien wiedzieć, co się dzieje z jego paczką już od chwili wysyłki?

Śledzenie przesyłek kurierskich a pretensje klienta

Przy jednostkowej sprzedaży, z której wynika konieczność kontaktu z niewielką ilością klientów lub sprzedaży prywatnej a nie firmowej, udostępnianie numeru paczki jest w dobrym tonie, świadczy o uczciwości sprzedawcy. Klient wchodząc na stronę śledzenie przesyłek kurierskich i wpisując numer paczki, wie, czy sprzedawca rzeczywiście wysłał paczkę i kiedy to było. W takich sytuacjach warto podawać odbiorcy numer paczki. Nie spowoduje to żadnych problemów.

Masowa sprzedaż.

Inna sytuacja powstaje przy masowej sprzedaży, wysłaniu nawet kilkuset paczek dziennie. Udostępnianie opcji śledzenie przesyłek kurierskich jest w dobrym tonie, jednak może przyczynić się do trudnych sytuacji. Klient nie musi wiedzieć, że jest jednym z bardzo wielu klientów a zawsze może oczekiwać reakcji, gdy w śledzeniu przesyłek pojawią się jakieś błędy, gdy będzie mieć wątpliwości, nawet w bardzo błahych sprawach. W takich sytuacjach sprzedawca musi reagować, odpowiadać na pytania, tak do końca nie wiedząc, co się dzieje z paczką. Jeśli takich pytań będzie bardzo wiele, bardzo wielu klientów zgłosi wątpliwości pojawi się problem. Przy masowej sprzedaży warto więc się zastanowić, czy wysyłać klientowi numer paczki czy też nie. Rozsądniej jest wysyłać tylko powiadomienie o wysyłce paczki, a numer paczki wysyłać tylko na wyraźne żądanie klienta. Takie postępowanie to mniej pracy przy rozwiązywaniu wątpliwości związanych z wysyłką, mniej niewygodnych pytań. Oczywiście decyzja o nie udostępnianiu masowo numerów przesyłek powinna się pojawić wtedy, gdy paczki rzeczywiście są wysyłane i nie ma żadnych opóźnień czy błędów w wysyłce. Sprzedawca w takiej sytuacji jest pewny, że wszystko robi dobrze, a ewentualne kłopoty z wysyłkami paczek, zawsze wynikają z winy przewoźnika. Sprzedawca może a nawet powinien na nie reagować. Nie udostępniając masowo i od razu numerów paczek nie będzie musiał jednak reagować na nieuzasadnione pretensje klientów.